Meet Up Achterhoek

Terugkijken

Verslag

Meer verbinding met leerling, leraar en buitenwereld

Donderdag hadden we een mooie en inspirerende avond over onderwijsvernieuwing. Onder bezielende leiding van Esther Ruesen, praatten Jeroen Sanders (Gerrit Komrij College) en Jorik te Kaat (De Netwerkplaats en Paraat scholen) en betrokken mensen uit het onderwijs honderduit hoe we het onderwijs inspirerender, relevanter en meer van nu kunnen maken – zowel voor leraar als leerling.

Aan de slag met je passie
Op school wil je graag ontdekken wie je bent, waar je passie ligt en daarmee aan de slag. Maar daar is lang niet altijd ruimte voor. “Mijn leerling Hugo bracht op een dag vol enthousiasme een verhaal mee dat hij had geschreven. Ik zag een duidelijke persoonlijke ontwikkelbehoefte, maar als docent heb ik lang niet altijd tijd en expertise om dit soort maatwerk te bieden,” vertelt basisschoolleraar Jorik te Kaat.

Met De Netwerkplaats probeert hij om deze talentontwikkeling binnen én buiten het systeem mogelijk te maken. Leerlingen worden vanuit hun persoonlijke leerbehoefte gekoppeld aan mensen uit de praktijk die hun een stap verder kunnen helpen in hun ontwikkeling. Momenteel nog vooral binnen de technieksector, omdat daar ook de middelen vandaan komen. “Mijn droom? Dat we De Netwerkplaats kunnen uitbreiden naar alle sectoren, zoals zorg, cultuur enzovoorts.”

Haal de buitenwereld naar binnen
Ook binnen het systeem is al best wel wat verandering mogelijk. Onderwijs en arbeidsmarkt staan best ver van elkaar af. En dat is jammer, vindt Jeroen Sanders, want als je bedrijven meer de klas in haalt en klassen meer op pad stuurt naar bedrijven wordt de lesstof voor leerlingen direct concreter, relevanter en motiverender. Gerrit Komrij College zet daarom in op veel meer samenwerking tussen school en het lokale bedrijfsleven. Nu nog vooral in de technieksector, maar ook daarbuiten liggen kansen.

Wat het vraagt van leraren
Beide ambities – meer persoonlijke talentontwikkeling en meer samenwerking met de buitenwereld – vraagt wel wat van leraren. Jeroen Sanders: “Nog steeds leiden we VO-docenten op de lerarenopleiding op tot vakdocenten, terwijl over je eigen vakgebied heenkijken, thematisch werken en het ontwikkelen van vaardigheden in plaats van kennis steeds belangrijker worden. Het is spannend voor leraren om de vertrouwde setting van het klaslokaal en de eigen lesmethode los te laten.” Wat is er nodig om de ambities écht waar te maken? “Meer geld voor onderwijs, meer rust voor de leraar, kleinere klassen en een herziening van het centraal examen.”

En tot die tijd?
“De olievlek groter maken door elkaar te inspireren met voorbeelden van leraren die het al anders doen, mooie samenwerkingen tussen school en buitenwereld uitlichten en best practices met elkaar delen,” volgens beide gasten.

Luister hier de (bijna) volledige podcast.

Foto’s

MUA7 Image 2024-09-27 at 16.54.25
Fotografie: Martin Stor
Hoe maken we het onderwijs interessanten?